Examendag!

Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen bij de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

Managing Expectations, Taalniveaus en taalvaardigheden, Methoden, modellen en technieken, Creativiteit, Interactie en Groepsdynamica en als laatste Evalueren en feedback; alle modules van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer zijn de revue gepasseerd en dus was het vrijdag 13 juli zover: D-Day oftewel…Examendag!

Hoewel vrijdag de 13e doorgaans niet heel goed aangeschreven staat begon de dag goed; met een warm ochtendzonnetje werden we verwelkomd in het WTC in Rotterdam, waar de presentatie van onze eindopdracht plaats zou vinden. Via een individueel samengesteld lesprogramma, een lesplan en een individuele demo-les, moesten wij demonstreren of we alle opgedane kennis ook in de praktijk kunnen brengen. Om daarmee de opleiding succesvol af te ronden en een diploma mee naar huis te nemen aan het einde van de dag.
[Lees meer…]

Opleiding tot Professioneel Taaltrainer trainingsdag 6; Evalueren en Feedback

In januari startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen, dit keer van alweer de laatste module.

De allerlaatste trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT) zit er alweer op. In 6 modules zijn we klaargestoomd voor de eindopdracht in juli. Dan zal blijken of we de nieuw verworven kennis ook kunnen toepassen in een individueel samengesteld lesprogramma en lesplan. En hiermee dus het felbegeerde certificaat in de wacht kunnen slepen. Spannend!

‘Evalueren en Feedback’ vormde toepasselijk de laatste module van de reeks. Toepasselijk, omdat evalueren aan het einde van een training belangrijk is. Is het leerdoel wel bereikt? Is de training naar tevredenheid van de cursist verlopen en komt hij terug voor een vervolgtraining? Of gaat de cursist je diensten wellicht aanbevelen aan anderen?

Om deze vragen volmondig met ‘ja’ te kunnen beantwoorden zijn tussentijdse evaluaties evenzeer van belang. Op die manier kan je als trainer waar nodig je lesprogramma, plan of methode nog bijstellen. Daarnaast profiteert ook de cursist van evaluatiemomenten; door herhaling houdt hij zijn kennis immers actief. Een effectieve evaluatiemethode is gebaseerd op de 4-fasenpiramide van Kirkpatrick, zo leerde gasttrainer Anna Bykhovets ons.

[Lees meer…]

OPT module 5: Interactie en Groepsdynamica

Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen bij de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

In mei was de vijfde trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer en die
stond in het teken van Interactie en Groepsdynamica. Daar viel veel over te vertellen!

We hadden de eer om dit alles uit de mond van taaltrainer Ralf Barker-Kimp te vernemen.
Zoals hij zichzelf omschreef: de meest bescheiden en verlegen man op aarde. Maar dat
wist hij dan goed te verhullen! We hebben genoten van zijn kennis, praktijkverhalen en
dynamische manier van lesgeven. Dat laatste begon al met zijn ‘ijsbreker’; in een kringetje
gooiden we elkaar om de beurt een pluchen Nemo-vis toe terwijl we elkaar vragen stelden
om elkaar (nog iets beter) te leren kennen. Heel effectief en direct zat de stemming er bij
iedereen goed in!
[Lees meer…]

OPT Taalmodule: zakelijke NT2-trainingen geven

In januari startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen.

NT2-trainingen geven. Een vak apart en daarom is hier een complete module aan gewijd die je optioneel kunt volgen tijdens de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT). Een aanrader dus voor iedere trainer (in spé) die zich wil bekwamen in NT2 onderwijs binnen de zakelijke markt.
Tosca Vissers; journalist, docent Taalvaardigheden aan de Haagse Hogeschool én taaltrainer NT2 bij Language Partners, had de eervolle maar belangrijke taak op zich genomen om ons deze dag alles bij te brengen over het geven van NT2-trainingen. Zij deed dat met veel kennis en enthousiasme.

Trainer ToscaIn de ochtend hebben we uitvoerig gesproken over het gebruik van een lesplan. Tosca, die zelf fervent voorstander is, benadrukte hoe zo’n plan je kan steunen in je ontwikkeling als docent. Het biedt namelijk een mogelijkheid tot zelfreflectie. Na afloop van een les kan je immers aan de hand van het lesplan bekijken wat goed gegaan is maar ook wat minder goed uitpakte. Moet ik de volgende les wellicht meer groepsopdrachten geven maar minder uitleg? Of kan ik beter een andere groepsindeling doen voor het rollenspel? Uiteindelijk helpt zo’n terugblik je vooruit in je aanpak en manier van lesgeven. [Lees meer…]

Opleiding tot Professioneel Taaltrainer dag 3: over methoden en technieken

Onlangs startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen

Vrijdag 16 maart was de derde trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer. We zijn al op de helft!

En dat is te merken want wij zetten inmiddels geen vraagtekens meer bij begrippen als de grammatica-vertaalmethode, wat eigenlijk een sjieke benaming is voor het klassieke ‘woordjes stampen’, of Het Nieuwe Leren wat inhoudt dat enkel kennisoverdracht door de trainer niet volstaat voor een optimaal leerproces!
Deze dag spraken we over de diverse lesmethoden – en technieken die je als taaltrainer kunt inzetten om je training efficiënt in te richten waardoor zowel trainer als cursist er profijt
van hebben. Daarbij kregen we als opdracht om te beoordelen aan de hand van welke methode ons favoriete lesboek is opgesteld. Een interessante opdracht waarbij we onze
bevindingen in de volgende trainingssessie zullen bespreken!

[Lees meer…]

Opleiding tot Professioneel Taaltrainer dag 2:

Onlangs startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen. 

Taalniveaus en taalvaardigheden.

Dit was het boeiende thema van de tweede trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer. Om stipt 09:30 uur waren we hiervoor allemaal weer present in Den Haag. Laptop, notebook en pen in de aanslag. Koffie, glaasje water en wat versnaperingen voor de nodige energie. Klaar om dit nieuwe thema te tackelen! Omdat we elkaar inmiddels een beetje kennen – natuurlijk omdat we er al een trainingsdag op hebben zitten, maar ook dankzij het idee van Julia om via het handige online platform nog een extra voorstelronde te doen – gingen we de dag weer met plezier van start.

In het kader van flipping the classroom – een welbekende term in het onderwijs – hadden wij onze voorbereidende opdrachten via het online platform thuis al keurig gemaakt. Oeps, misschien niet allemaal en dat gaf René (onze cursusleider) een mooi bruggetje om te benadrukken dat wij als trainer de cursist zelf verantwoordelijk moeten maken voor zijn eigen leerproces. Wij bieden natuurlijk de tools en de kennisoverdracht en we moeten ervoor zorgen dat de manier van lesgeven passend is, maar het is aan de cursist om te beslissen hoeveel tijd en moeite hij of zij er vervolgens aan wil besteden. En dat bepaalt, naast de leerbaarheid van de cursist, mede het resultaat van zijn training. Belangrijk dus om de cursist daarop attent te maken; hadden we het al gehad over verwachtingsmanagement? De training was net begonnen en we waren alweer een stuk wijzer!

[Lees meer…]

Eerste trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

Onlangs startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen.

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver. De start van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT), een vakopleiding verzorgd door de Language Partners Academy.
De OPT is er voor de ambitieuze taaltrainer in spé en voor iedereen die al als taaltrainer werkzaam is en graag meer verdieping wil in zijn werk.
Het programma van de OPT bestaat uit 7 modules. Iedere maand wordt er tijdens een intensieve sessie van een dag een module behandeld. Deze allereerste trainingsdag stond in het teken van ‘Managing Expectations’.

Cursisten met verschillende (culturele) achtergronden en leeftijden hadden zich aangemeld. Een aantal was al werkzaam als taaltrainer, bijvoorbeeld op een Hogeschool of als taalvrijwiliger bij een bibliotheek. Anderen hopen na afronding van de opleiding een carrièreswitch te kunnen maken.

[Lees meer…]

“Er bestaat geen tweede opleiding zoals deze” – de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

Op 14 april slaagde de tweede lichting van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer aan de Language Partners Academy. Deze opleiding helpt beginnende én meer ervaren taaltrainers professioneler, doelgerichter en met meer creativiteit te werken.

De afgelopen twee jaar werd deze opleiding verzorgd door Yvonne Stadt. Roy Bicknell neemt dit jaar het stokje van Yvonne over, die vanwege haar drukke agenda afscheid neemt van de Academy. Wij spraken beide trainers.

Yvonne, hoe kijk je terug op de afgelopen jaren Opleiding tot Professioneel Taaltrainer? “Ik vond het erg leuk om te werken met mensen met verschillende achtergronden, die er allemaal bewust voor hebben gekozen meer te leren over het vak van taaltrainer. Het allerleukste vond ik het inspireren en motiveren van trainers, zodanig dat zij onvermoede kwaliteiten in zichzelf vinden en daarmee aan de slag gaan. Het resultaat is iedere keer weer verrassend, zowel voor ons als voor de trainers zelf.”

Om de overgang soepel te laten verlopen hebben jullie het afgelopen jaar nauw samengewerkt en samen de opleiding gegeven. Hoe was deze samenwerking tussen jullie? Roy: “Het is boeiend om intensief met een vakgenoot te werken. Wat je leert als je Yvonne een tijd volgt is hoe ze cursisten op hun gemak stelt. Ze is sterk gefocust op de cursist en biedt hen de ruimte om zelf met inzichten te komen. Dat zijn sterke punten waar je alleen maar van kan leren.” Yvonne: “Roy heeft een enorme kennis van leertheorieën. Daar heb ik op mijn beurt weer veel van geleerd.”

Iedere trainer brengt zijn of haar eigen persoonlijkheid mee in een opleiding. Roy, hoe zie jij dat bij jezelf; wat voor soort trainer ben je?  Roy: “Ik denk dat ik voortdurend zoek naar verbetering van het leerproces. Vakkennis is voor mij heel belangrijk. Ook is daarin de persoonlijkheid van de cursist voor mij belangrijk. De kwaliteit en balans van de interactie tussen de trainer en cursist is een wezenlijk onderdeel van wat we samen doen om het leerdoel te bereiken.”


[Lees meer…]

Nieuwe lesdata Opleiding tor Professioneel Taaltrainer

Na wederom een succesvolle afsluiting van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer in april, gaat er in september weer een nieuwe lichting van start. Vanaf 29 september vindt er maandelijks een inspirerende lesdag plaats die (aspirerende) taaltrainers klaarstoomt om op de zakelijke markt aan de slag te gaan. De thema’s van de lesdagen zijn:

  1. Managing Expectations
  2. Taalniveaus en taalvaardigheden
  3. Methoden, modellen en technieken
  4. Creativiteit
  5. Interactie en groepsdynamica
  6. Evalueren & feedback

Tijdens de training zijn er intervisiemomenten, demolessen en observatielessen waarbij je meekijkt bij een taaltrainer van Language Partners. De opleiding wordt afgesloten met een eindopdracht die je presenteert voor je medecursisten.

Wil je meer weten over de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer? Bekijk dan het volledige programma en meld je aan!

 

“Ik heb veel geleerd over werkvormen, didactische theorieën, groepsdynamiek en de praktijk van het geven van B2B-taaltrainingen. Nog veel meer dan ik vooraf had gedacht!” – deelnemer Jeannine

“Een waardevolle investering voor trainers in alle fases van hun loopbaan.” – deelnemer Bart

Jaarlijkse Trainersdag Language Partners & Interlingua

Op vrijdag 16 juni vond de jaarlijkse Trainersdag plaats die de Language Partners Academy organiseerde voor de taaltrainers van Language Partners en Interlingua.

Tijdens deze dag, met als thema “De taaltrainer in 2020″ kwamen ca. 55 trainers bij elkaar voor een inspirerende en gezellige middag in Den Haag.
De doelstelling van de jaarlijkse trainersdag is om onze trainers te ondersteunen bij het zich verder blijven ontwikkelen als taaltrainer.  Het belang hiervan werd nog eens onderstreept door Ria van ‘t Klooster, directeur van de Nederlandse Raad voor Trainen& Opleiden. Zij leidde de dag in door onder meer het belang van ‘een leven lang leren’ te onderstrepen en uit eigen ervaring te vertellen over het belang van het goed kunnen overbrengen van een boodschap in een andere taal.

Naast een presentatie over de online ontwikkelingen binnen de organisatie, was er voor trainers de keus uit 6 workshops, die in 2 rondes werden aangeboden. Onderwerpen waren o.a. “Inside the mind of Generation Y”, “Using creativity in the classroom” en “The imagined classroom- redesigning for the workplace”.

De dag hebben wij afgesloten onder het genot van een gezellige barbecue.
Al met al was het een hele leuke en boeiende dag die ons veel nieuwe inspiratie heeft gegeven voor nieuwe programma’s voor de Language Partners Academy!