OPT Taalmodule: zakelijke NT2-trainingen geven

In januari startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen.

NT2-trainingen geven. Een vak apart en daarom is hier een complete module aan gewijd die je optioneel kunt volgen tijdens de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT). Een aanrader dus voor iedere trainer (in spé) die zich wil bekwamen in NT2 onderwijs binnen de zakelijke markt.
Tosca Vissers; journalist, docent Taalvaardigheden aan de Haagse Hogeschool én taaltrainer NT2 bij Language Partners, had de eervolle maar belangrijke taak op zich genomen om ons deze dag alles bij te brengen over het geven van NT2-trainingen. Zij deed dat met veel kennis en enthousiasme.

Trainer ToscaIn de ochtend hebben we uitvoerig gesproken over het gebruik van een lesplan. Tosca, die zelf fervent voorstander is, benadrukte hoe zo’n plan je kan steunen in je ontwikkeling als docent. Het biedt namelijk een mogelijkheid tot zelfreflectie. Na afloop van een les kan je immers aan de hand van het lesplan bekijken wat goed gegaan is maar ook wat minder goed uitpakte. Moet ik de volgende les wellicht meer groepsopdrachten geven maar minder uitleg? Of kan ik beter een andere groepsindeling doen voor het rollenspel? Uiteindelijk helpt zo’n terugblik je vooruit in je aanpak en manier van lesgeven.

Na de theorie kregen we de opdracht om in groepjes een lesplan samen te stellen voor een les van één uur met 15 NT2-cursisten. Dat bleek nog niet zo eenvoudig!
Tosca bracht ons bij dat de opening en afsluiting van een les heel belangrijk zijn, het geeft houvast voor jezelf als trainer maar ook voor de cursist. Dus bedenk goed welke boodschap je daarin wil overbrengen. Ook is het formuleren van leerdoelen cruciaal: cursisten zijn zich zo bewust van wat ze leren en kunnen na afloop beter reproduceren wat er geleerd is.

trainer Tosca

Verder is het zaak om bij een eerste les met NT2-cursisten goed te observeren en te luisteren. Wie heb je in de klas zitten? Hoe divers is de groep? Wie kan ik bij elkaar zetten? Wat voor mensen zijn het? Wat heeft iemand meegemaakt. En daarnaast spelen leeftijd, leerbaarheid en persoonlijkheid natuurlijk ook voor NT2-cursisten een rol bij ieders leerproces.

Na een frisse lunchwandeling in de lentezon en een stop bij ons inmiddels favoriete lunchtentje gingen we het laatste deel van de training in.

De middag benutten we naast theorie voor een opdracht bij elke taalvaardigheid; lezen, luisteren, schrijven en spreken. Zo moesten we voor het onderdeel schrijven een schrijfopdracht verzinnen voor NT2-cursisten. Hierbij hadden we ‘carte blanche’; we mochten dus zelf het niveau, aantal cursisten, leeftijd en het leerdoel bedenken. Dit was erg leuk! Het leerde ons om creatief na te denken over passende maar uitdagende opgaven. Zo hadden Jojanneke en ikzelf onze fictieve buitenlandse studenten van 18+ op pad gestuurd naar een museum naar keuze. Vervolgens moesten ze hier een persoonlijk verslag van schrijven in 300 woorden aan de hand van een aantal vragen die wij vooraf voor ze hadden geformuleerd.

Tosca stelde ons bij iedere opdracht kritische vragen; hebben jullie nagedacht over het leerdoel? Hoeveel tijd neem je voor de bespreking van een opgave? Sluit deze opgave echt aan bij het niveau van de cursisten? Hoe controleer je of de stof beklijft? Geef je in dit geval directe of indirecte feedback?

NT2 trainingen geven – een vak apart maar wij zijn dankzij Tosca alweer een stuk wijzer!

Ook NT2-taaltrainer worden op de zakelijke markt? Volg dan de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer inclusief NT2 taalmodule! Inschrijvingen zijn geopend!

Speak Your Mind

*