Opleiding tot Professioneel Taaltrainer dag 2:

Onlangs startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen. 

Taalniveaus en taalvaardigheden.

Dit was het boeiende thema van de tweede trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer. Om stipt 09:30 uur waren we hiervoor allemaal weer present in Den Haag. Laptop, notebook en pen in de aanslag. Koffie, glaasje water en wat versnaperingen voor de nodige energie. Klaar om dit nieuwe thema te tackelen! Omdat we elkaar inmiddels een beetje kennen – natuurlijk omdat we er al een trainingsdag op hebben zitten, maar ook dankzij het idee van Julia om via het handige online platform nog een extra voorstelronde te doen – gingen we de dag weer met plezier van start.

In het kader van flipping the classroom – een welbekende term in het onderwijs – hadden wij onze voorbereidende opdrachten via het online platform thuis al keurig gemaakt. Oeps, misschien niet allemaal en dat gaf René (onze cursusleider) een mooi bruggetje om te benadrukken dat wij als trainer de cursist zelf verantwoordelijk moeten maken voor zijn eigen leerproces. Wij bieden natuurlijk de tools en de kennisoverdracht en we moeten ervoor zorgen dat de manier van lesgeven passend is, maar het is aan de cursist om te beslissen hoeveel tijd en moeite hij of zij er vervolgens aan wil besteden. En dat bepaalt, naast de leerbaarheid van de cursist, mede het resultaat van zijn training. Belangrijk dus om de cursist daarop attent te maken; hadden we het al gehad over verwachtingsmanagement? De training was net begonnen en we waren alweer een stuk wijzer!

Er volgde een terugblik op de eerste trainingsdag. Daarvoor hadden we als opdracht om in het kader van het ondersteunende lesmateriaal een online tool te kiezen die je tijdens een les kunt inzetten om de stof over te brengen. Enkele cursisten hielden een korte presentatie over de online methodes die zij tijdens een les zouden gebruiken. Een voorbeeld daarvan is mattermap.nl. Via deze tool kun je informatie rondom een bepaald thema op een centrale plek verzamelen om daar vervolgens weer allerhande relevante citaten en informatiebronnen als subthema’s aan te hangen. Op die manier heeft de cursist alle noodzakelijke informatie rondom een bepaald onderwerp in één map, in één oogopslag paraat. Nieuwsgierig? Kijk even op: https://www.mattermap.nl/bekijk

Verder leerden we deze dag over alles wat aan bod komt tijdens de intakefase. Hoe ziet een effectief intakegesprek er uit? Welke taalniveaus zijn er? Hoe stel je een taalniveau vast en welke tools zijn hiervoor te gebruiken?  Is taalvaardigheid eigenlijk wel te toetsen? En wat betekent het begrip leerbaarheid? En nog veel meer. Wederom genoeg stof tot nadenken en discussie dus!

Aan het einde van de dag splitsten we ons op in groepjes van twee en drie om weer een demo-les te verzorgen voor de rest van de groep, zoals we dat tijdens elke lesdag in deze opleiding gaan doen.

We sloten de dag af met de stelling: zorg voor passend lesmateriaal want……………..

Het was wederom een succesvolle training!

Laat wat van je horen

*