Mieke volgde de OPT: ‘Leerzaam en heel erg leuk’

Mieke Vermeulen volgde in 2017 de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT) bij Language Partners Academy.  Sindsdien werkt zij onder andere voor Language Partners als trainer Duits en Nederlands. Wij vroegen haar naar haar ervaring en wat ze heeft geleerd tijdens de opleiding. 

Hoe kijk je terug op de OPT?

Ik kijk zeer positief terug op de OPT! De opleiding was ontzettend leerzaam maar vooral ook heel erg leuk. De groep bestond uit ervaren en overvaren trainers, en dat bleek een hele goede combinatie. En met Yvonne als trainer die veel ervaring deelde en alles in goede banen leidde, was het echt heel erg leerzaam.

Wat was voor jou de reden om mee te doen?

Ik wilde graag als taaltrainer aan de slag, maar wist niet zeker of dat wat voor mij zou zijn. Met deze opleiding hoopte ik daar wat meer duidelijkheid in te krijgen en dat is zeker gelukt!

Wat is het meest bruikbare dat je hebt geleerd?

Voor mij was alles nieuw, dus alles was bruikbaar. Maar wat vooral zeer leerzaam was, waren de ervaringen van de ervaren taaltrainers. Ook vond ik het bijwonen van een taaltraining, waarbij wij als cursisten moesten observeren, zeer leerzaam.

Zou je de opleiding aanraden? Waarom?

Ja, ik zou de opleiding zeker aanraden! Je krijgt als beginnend taaltrainer maar ook als taaltrainer met ervaring, zoveel nieuwe inzichten. De opleiding zit goed in elkaar en biedt voldoende handvatten om als taaltrainer aan de slag te gaan.

Na het afronden van de opleiding, nee, eigenlijk al tijdens de opleiding, werd voor mij duidelijk dat ik aan de slag wilde als taaltrainer.

Ook aan de slag als professioneel taaltrainer?

In september start er weer een nieuwe Opleiding als Professioneel Taaltrainer. Je kunt je nu opgeven!

“Een waardevolle investering voor trainers in alle fases van hun loopbaan”

Opleiding tot Professioneel Taaltrainer
Trainer Bart volgde de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT) bij Language Partners Academy. Dit is zijn ervaring. 

Halverwege 2016 schreef ik me in voor de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer bij Language Partners. Dat lag niet helemaal voor de hand; ik ben een bevoegd docent Nederlands en verzorg al zo’n twintig jaar trainingen Nederlands als eerste en tweede taal. Bovendien heb ik, toen Language Partners Academy werd opgericht, alle gratis introductiecursussen voor beginnende trainers gevolgd.

Dus, wat bezielt je? Zeker als je je bedenkt dat de training openstaat voor iedereen die taalvaardigheden wil overbrengen; vanaf deelnemers die nog nooit getraind hebben naar beginnende trainers tot ervaren taaltrainers!
Wat kan deze opleiding toevoegen voor deze heel verschillende doelgroepen?

Allereerst is de training voor aspirant-trainers als een soort van snelkookpanopleiding. Ze bevat onderdelen van een klassieke lerarenopleiding, maar dan sterk gefocust op een zakelijke markt. De didactiek en de communicatie met de cursisten én de opdrachtgevers spelen een centrale rol.

De vakinhoud zelf (de taal) wordt bekend verondersteld; de manier waarop je die voor cursisten uit weet te leggen en toepasbaar maakt is belangrijker. Medecursisten met geen of weinig ervaring zag ik enthousiast worden, en in korte tijd didactisch gevoel ontwikkelen.

Beginnende trainers kunnen de opleiding het best opvatten als een ondersteuning bij het ontwikkelen van hun professionaliteit. Ze profiteren het meest van de ervaring van meer ervaren deelnemers en de trainer; het hele traject heeft een hoog trics-and-trucsgehalte. Dat gaat deels om de lesinhoud, maar vooral om de omgang met deelnemers en didactiek.

Voor ervaren trainers ligt de winst vooral in de omgang met de beginnende trainers en de aspirant-trainers; aan de ene kant help je die op weg met je ervaring, maar aan de andere kant confronteren zij je weer met heel fundamentele vragen. Voor wie sta ik hier eigenlijk? Als de term niet zo belegen was, zou je willen zeggen dat de ervaren trainer uitgedaagd wordt out of the box te denken. Iets minder clichématig geformuleerd: je kunt, als je wilt, jezelf opnieuw uitvinden!

Samengevat is de training een leuke en leerzame manier van het uitwisselen van informatie en het samenwerken met aanstaande/beginnende/ervaren trainers. Hierbij hoort wel een flinke inzet van jou als trainer; naast de 6 lesdagen is er een lesobservatie, het geven van een proefles, een intervisie en het schrijven een paper over een onderwerp dat met taalverwerving of -training te maken heeft. Kortom; de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer is meer dan een paar lesjes volgen. Het is een waardevolle investering voor trainers in alle fases van hun loopbaan!

Benieuwd naar de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer? Bekijk de training hier

Examendag!

Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen bij de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

Managing Expectations, Taalniveaus en taalvaardigheden, Methoden, modellen en technieken, Creativiteit, Interactie en Groepsdynamica en als laatste Evalueren en feedback; alle modules van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer zijn de revue gepasseerd en dus was het vrijdag 13 juli zover: D-Day oftewel…Examendag!

Hoewel vrijdag de 13e doorgaans niet heel goed aangeschreven staat begon de dag goed; met een warm ochtendzonnetje werden we verwelkomd in het WTC in Rotterdam, waar de presentatie van onze eindopdracht plaats zou vinden. Via een individueel samengesteld lesprogramma, een lesplan en een individuele demo-les, moesten wij demonstreren of we alle opgedane kennis ook in de praktijk kunnen brengen. Om daarmee de opleiding succesvol af te ronden en een diploma mee naar huis te nemen aan het einde van de dag.
[Lees meer…]

Opleiding tot Professioneel Taaltrainer trainingsdag 6; Evalueren en Feedback

In januari startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen, dit keer van alweer de laatste module.

De allerlaatste trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT) zit er alweer op. In 6 modules zijn we klaargestoomd voor de eindopdracht in juli. Dan zal blijken of we de nieuw verworven kennis ook kunnen toepassen in een individueel samengesteld lesprogramma en lesplan. En hiermee dus het felbegeerde certificaat in de wacht kunnen slepen. Spannend!

‘Evalueren en Feedback’ vormde toepasselijk de laatste module van de reeks. Toepasselijk, omdat evalueren aan het einde van een training belangrijk is. Is het leerdoel wel bereikt? Is de training naar tevredenheid van de cursist verlopen en komt hij terug voor een vervolgtraining? Of gaat de cursist je diensten wellicht aanbevelen aan anderen?

Om deze vragen volmondig met ‘ja’ te kunnen beantwoorden zijn tussentijdse evaluaties evenzeer van belang. Op die manier kan je als trainer waar nodig je lesprogramma, plan of methode nog bijstellen. Daarnaast profiteert ook de cursist van evaluatiemomenten; door herhaling houdt hij zijn kennis immers actief. Een effectieve evaluatiemethode is gebaseerd op de 4-fasenpiramide van Kirkpatrick, zo leerde gasttrainer Anna Bykhovets ons.

[Lees meer…]

OPT module 5: Interactie en Groepsdynamica

Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen bij de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

In mei was de vijfde trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer en die
stond in het teken van Interactie en Groepsdynamica. Daar viel veel over te vertellen!

We hadden de eer om dit alles uit de mond van taaltrainer Ralf Barker-Kimp te vernemen.
Zoals hij zichzelf omschreef: de meest bescheiden en verlegen man op aarde. Maar dat
wist hij dan goed te verhullen! We hebben genoten van zijn kennis, praktijkverhalen en
dynamische manier van lesgeven. Dat laatste begon al met zijn ‘ijsbreker’; in een kringetje
gooiden we elkaar om de beurt een pluchen Nemo-vis toe terwijl we elkaar vragen stelden
om elkaar (nog iets beter) te leren kennen. Heel effectief en direct zat de stemming er bij
iedereen goed in!
[Lees meer…]

OPT Taalmodule: zakelijke NT2-trainingen geven

In januari startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen.

NT2-trainingen geven. Een vak apart en daarom is hier een complete module aan gewijd die je optioneel kunt volgen tijdens de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT). Een aanrader dus voor iedere trainer (in spé) die zich wil bekwamen in NT2 onderwijs binnen de zakelijke markt.
Tosca Vissers; journalist, docent Taalvaardigheden aan de Haagse Hogeschool én taaltrainer NT2 bij Language Partners, had de eervolle maar belangrijke taak op zich genomen om ons deze dag alles bij te brengen over het geven van NT2-trainingen. Zij deed dat met veel kennis en enthousiasme.

Trainer ToscaIn de ochtend hebben we uitvoerig gesproken over het gebruik van een lesplan. Tosca, die zelf fervent voorstander is, benadrukte hoe zo’n plan je kan steunen in je ontwikkeling als docent. Het biedt namelijk een mogelijkheid tot zelfreflectie. Na afloop van een les kan je immers aan de hand van het lesplan bekijken wat goed gegaan is maar ook wat minder goed uitpakte. Moet ik de volgende les wellicht meer groepsopdrachten geven maar minder uitleg? Of kan ik beter een andere groepsindeling doen voor het rollenspel? Uiteindelijk helpt zo’n terugblik je vooruit in je aanpak en manier van lesgeven. [Lees meer…]

Opleiding tot Professioneel Taaltrainer dag 3: over methoden en technieken

Onlangs startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen

Vrijdag 16 maart was de derde trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer. We zijn al op de helft!

En dat is te merken want wij zetten inmiddels geen vraagtekens meer bij begrippen als de grammatica-vertaalmethode, wat eigenlijk een sjieke benaming is voor het klassieke ‘woordjes stampen’, of Het Nieuwe Leren wat inhoudt dat enkel kennisoverdracht door de trainer niet volstaat voor een optimaal leerproces!
Deze dag spraken we over de diverse lesmethoden – en technieken die je als taaltrainer kunt inzetten om je training efficiënt in te richten waardoor zowel trainer als cursist er profijt
van hebben. Daarbij kregen we als opdracht om te beoordelen aan de hand van welke methode ons favoriete lesboek is opgesteld. Een interessante opdracht waarbij we onze
bevindingen in de volgende trainingssessie zullen bespreken!

[Lees meer…]

Opleiding tot Professioneel Taaltrainer dag 2:

Onlangs startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen. 

Taalniveaus en taalvaardigheden.

Dit was het boeiende thema van de tweede trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer. Om stipt 09:30 uur waren we hiervoor allemaal weer present in Den Haag. Laptop, notebook en pen in de aanslag. Koffie, glaasje water en wat versnaperingen voor de nodige energie. Klaar om dit nieuwe thema te tackelen! Omdat we elkaar inmiddels een beetje kennen – natuurlijk omdat we er al een trainingsdag op hebben zitten, maar ook dankzij het idee van Julia om via het handige online platform nog een extra voorstelronde te doen – gingen we de dag weer met plezier van start.

In het kader van flipping the classroom – een welbekende term in het onderwijs – hadden wij onze voorbereidende opdrachten via het online platform thuis al keurig gemaakt. Oeps, misschien niet allemaal en dat gaf René (onze cursusleider) een mooi bruggetje om te benadrukken dat wij als trainer de cursist zelf verantwoordelijk moeten maken voor zijn eigen leerproces. Wij bieden natuurlijk de tools en de kennisoverdracht en we moeten ervoor zorgen dat de manier van lesgeven passend is, maar het is aan de cursist om te beslissen hoeveel tijd en moeite hij of zij er vervolgens aan wil besteden. En dat bepaalt, naast de leerbaarheid van de cursist, mede het resultaat van zijn training. Belangrijk dus om de cursist daarop attent te maken; hadden we het al gehad over verwachtingsmanagement? De training was net begonnen en we waren alweer een stuk wijzer!

[Lees meer…]

Eerste trainingsdag van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

Onlangs startte de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer met een nieuwe lichting. Deelnemer Ilona doet verslag van haar ervaringen.

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver. De start van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer (OPT), een vakopleiding verzorgd door de Language Partners Academy.
De OPT is er voor de ambitieuze taaltrainer in spé en voor iedereen die al als taaltrainer werkzaam is en graag meer verdieping wil in zijn werk.
Het programma van de OPT bestaat uit 7 modules. Iedere maand wordt er tijdens een intensieve sessie van een dag een module behandeld. Deze allereerste trainingsdag stond in het teken van ‘Managing Expectations’.

Cursisten met verschillende (culturele) achtergronden en leeftijden hadden zich aangemeld. Een aantal was al werkzaam als taaltrainer, bijvoorbeeld op een Hogeschool of als taalvrijwiliger bij een bibliotheek. Anderen hopen na afronding van de opleiding een carrièreswitch te kunnen maken.

[Lees meer…]

“Er bestaat geen tweede opleiding zoals deze” – de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer

Op 14 april slaagde de tweede lichting van de Opleiding tot Professioneel Taaltrainer aan de Language Partners Academy. Deze opleiding helpt beginnende én meer ervaren taaltrainers professioneler, doelgerichter en met meer creativiteit te werken.

De afgelopen twee jaar werd deze opleiding verzorgd door Yvonne Stadt. Roy Bicknell neemt dit jaar het stokje van Yvonne over, die vanwege haar drukke agenda afscheid neemt van de Academy. Wij spraken beide trainers.

Yvonne, hoe kijk je terug op de afgelopen jaren Opleiding tot Professioneel Taaltrainer? “Ik vond het erg leuk om te werken met mensen met verschillende achtergronden, die er allemaal bewust voor hebben gekozen meer te leren over het vak van taaltrainer. Het allerleukste vond ik het inspireren en motiveren van trainers, zodanig dat zij onvermoede kwaliteiten in zichzelf vinden en daarmee aan de slag gaan. Het resultaat is iedere keer weer verrassend, zowel voor ons als voor de trainers zelf.”

Om de overgang soepel te laten verlopen hebben jullie het afgelopen jaar nauw samengewerkt en samen de opleiding gegeven. Hoe was deze samenwerking tussen jullie? Roy: “Het is boeiend om intensief met een vakgenoot te werken. Wat je leert als je Yvonne een tijd volgt is hoe ze cursisten op hun gemak stelt. Ze is sterk gefocust op de cursist en biedt hen de ruimte om zelf met inzichten te komen. Dat zijn sterke punten waar je alleen maar van kan leren.” Yvonne: “Roy heeft een enorme kennis van leertheorieën. Daar heb ik op mijn beurt weer veel van geleerd.”

Iedere trainer brengt zijn of haar eigen persoonlijkheid mee in een opleiding. Roy, hoe zie jij dat bij jezelf; wat voor soort trainer ben je?  Roy: “Ik denk dat ik voortdurend zoek naar verbetering van het leerproces. Vakkennis is voor mij heel belangrijk. Ook is daarin de persoonlijkheid van de cursist voor mij belangrijk. De kwaliteit en balans van de interactie tussen de trainer en cursist is een wezenlijk onderdeel van wat we samen doen om het leerdoel te bereiken.”


[Lees meer…]